Tuesday, February 9, 2010

AWAS - PENIAGA MAKANAN DARI LUAR YANG TIDAK BERTAULIAH








1. Hampir setiap malam kami memerhatikan pasti ada gelibat si penjual atau penjaja makanan dari bilik ke bilik di Dahlia 2.

2. Menunya pelbagai, ada burger, ada nasi lemak, dan lain-lain menu mengikut permintaan dan cita rasa.

3. Dulu kami juga pelajar seperti anda. Kami faham bila rasa lapar menghambat perasaan di tengah-tengah malam. Si penjaja inilah yang kita nantikan.

4. Secara prinsipnya, kami tidak pernah menghalang si penjaja ini yang kami tahu mereka ini juga adalah pelajar kita (sesetengah mereka adalah rakan anda). Kami pernah memanggil mereka yang menjaja ini dan memberikan nasihat serta peringatan supaya tidak menjual bahan ‘terlarang’ di Dahlia 2.

5. Percayalah, kami sangat menitik beratkan “kesucian” Dahlia 2.

6. Namun prinsip kami mungkin berbeza dengan peraturan UiTM. Dari segi peraturan, apa yang dilakukan oleh si penjaja ini tidak dibenarkan.

7. Rasionalnya, pihak UiTM bimbang kalau-kalau terjadi keracunan makanan. Dari mana sumber makanan itu hendak dikesan?

8. Oleh itu kami nasihatkan agar anda semua berhati-hati memilih menu makanan tambahan anda. Sekiranya perlu, selidik dulu pembekal makanan tersebut. Ini memudahkan sekiranya berlaku perkara tak diingini. Lebih mudah kalau ada maklumat tentang si penjaja tadi.

9. Ibarat kata pepatah, kita beringat sebelum kena.

10. Namun seperti kami nyatakan tadi, pilihan di tangan anda dan kami hanya mampu menegur dan menasihatkan apa yang baik. Semoga apa yang baik pada pandangan kami adalah sesuatu yang baik juga untuk anda.

No comments:

Post a Comment